26/04/2004

Dagen efter jeg skrev sidst, fandt jeg ud af at min ene bagdæmper var gået, så jeg skulle finde nogen nye inden weekenden hvor der skulle køres ræs.....Der sad i forvejen Bilstein på, men til 2200,- synes jeg ikke lige Bilstein var sagen. Gabriel fra T-Hansen får meget ros rundt omkring, men de så noget spinkle ud i forhold til mine Bilstein så jeg var bange for at de ikke ville være hårde nok, selvom jeg faktisk ikke ved om tykkelsen på dæmperen har noget med hårdheden at gøre. Midt imellem lå Gul KONI til 1400,- som er justerbare i tre hårdheder, så de blev indkøbt.

Weekenden stod på trackday på Vandel og jeg fik monteret en Simons mellempotte og fixet lidt ved den gamle bagpotte så bilen nu er til at holde ud at køre igen.

Bagenden er desværre groet fast, så den må forblive som den er.


16/04/2004

Siden sidst.

Omkring Januar begyndte bilen at springe sikringer. Den sikring der sprang var bla. til bremselyset, loftlyset, viskerne, og radioen. Jeg er en spasser til ledninger så for en gang skyld var jeg parat til at sende bilen ud i byen da jeg jo ikke kunne kører rundt uden bremselys. Men jeg kunne ikke finde nogen ledningsnørder der havde tid, så jeg gik selv igang. Som sagt så aner jeg intet om ledninger, så jeg måtte finde ud af hvordan jeg skulle tyde lednings diagrammet i Haynes for at finde ud af hvilke ting der sad på den sikring og fejlsøge på dem. Men det hjalp ikke rigtigt at køble tingene fra en efter en, og da jeg ikke kan bruge et multimeter (det må jeg nok hellere lære en dag) gik jeg i gang med at fjerne alle ledningerne fra sikringsboksen en efter en. Da jeg fandt ledningerne måtte jeg følge dem og jeg fandt frem til at kortlyset i loftet var årsagen, så det blev simpelthen pillet fra. Det gik der nogen timer med, men jeg sparede da regningen for at få en nørd til at lave det, og jeg fik bilen på vejen igen.
Der skulle så trækkes en ny ledning, men det har jeg endnu ikke fået gjort da kortlyset ikke er så virtigt for mig. Men nu er sommeren jo snart på vej så mon ikke jeg finder tid til at trække en ledning snart.

Jeg har prøvet at rense koldstartesventilen hvilket gik helt galt. Jeg fik justeret den forkert og det gav virkelig problemer de første par km, indtil motoren var driftvarm, og jeg lærte at venste fods bremse mens jeg holdt liv i bilen på gassen med højre fod. Jeg fik fat i en ny koldstartsventil og nu kører den som en drøm igen.

Centrallåsen jeg monterede i December virker ikke, men jeg gider simpelthen ikke se på det, så virtig er den heller ikke for mig.

Tja og så er der en tøs der er bakket ind i mig, så pt venter jeg på forsikringen giver lyd fra sig så bilen kan blive lavet. Se skaden her

What's next ?

Der er gået hul på min udstødning. Og da jeg efterhånden er lidt træt at larmen fra udstøsningen gennerelt har jeg bestilt en Simons mellempotte. Om jeg sætter den samme bagpotte på igen eller om der ryger en standard potte på ved jeg ikke helt endnu. Det kommet helt an på lyden.

Til sidst håber jeg at trossionsstængerne ikke er groet fast så jeg kan hæve bagenden lidt, da den er for lav i forhold til forenden. Det burde også give lidt mere plads til mine fælge.

Næste weekend står på trackday, på Vandel med PKJ. Det skal nok blive fedt


17/12/2004

Fix af div. i døren.

Efter en uge med manuel håndtering af dørlåsen fik jeg her fredag aften tid til at se nærmere på problemet.
Problemet blev klaret på 2min med en omgang WD40 og så virkede alt som det skulle, men det er jo ikke til at når det er mørkt når man har fri fra arbejde og tiden er knap, men nu virker det da igen.

Jeg fik også skiftet rudehejs inkl. ruder ude med noget brugt jeg har skaffet mig i løbet af ugen.
Det er helt klar nemmere at skifte hele ruden ud den at skifte listen i bunden af ruden, så derfor blev hele ruden skiftet. Så nu virker rudehejset perfekt igen. Det gamle rudehejs kan se her

Lidt luksus blev det da også til, min bil er strippet for div. ting og sager af den tidligere ejer så jeg monterede den manglede centrallås, det tog ikke mange minutter og virker som det skal. Jeg mangler bare at finde ud af om centrallåsen i bagsmækken er defekt eller om det er ledningerne de er døde, men det må jeg se på i næste weekend, hvor der igen er dagslys. Det er jo ren luksus med centrallås :)


D.10/12/2004

Problemer med at komme ind i bilen.

I fredags da jeg skulle hjem fra arbejde kunne jeg fandme ikke komme ind af føredøren, så hele fredagen og lørdagen har jeg hoppet ind over passagersædet :(
Her til morgen havde jeg så lige 5min i overskud til at se på problemet i dagslys.
Inde i døren sidder der en pal der går op og ned når man bruger dørhåndtaget, problemet er bare at den ikke går ned når jeg slipper og derfor kan jeg ikke låse døren op og i. Men nu kan jeg da manuelt køre palen ned så døren virker indtil jeg får tid til at se på problemet.

Jeg fandt også ud af at jeg trænger til et nyt rudehejs da det gamle er rustet fra hinanden...


D.06/11/2004

Start problemer

Der går efterhånden længe imellem der skal laves noget på bilen, men det er jo bare lækkert.

De sidste ti dages tid har jeg har lidt start problemer. Når nøglen blev drejet tændte alt som det plejer, motoren tørnede bare ikke. Den var bare helt død og sagde ikke en lyd.
Jeg fandt dog hurtigt ud af, at jeg ved at rode med ledningerne på starteren kunne få den i gang. Det gik også i lidt over en uge, men i går fredag virkede det trick bare ikke mere og bilen måtte skubbes igang.
I dag lørdag fik jeg så fat i en brugt starter som straks blev sat i og nu starter den med det samme hver gang. En billig men irriterende reperation.

Bilen har i længere tid kun startet op på 3 cylindere, men den 4 kommer efter få min i tongang, så jeg har flottet mig og købt ny strømfordeler, rotor og tændkabler som bliver skiftet i nærmeste fremtid.


D.06/08/2004

Ræs på Sturup Raceway

Planlægning
Jeg har mailet lidt med ASK som har et arrangement i slutningen af September til en pris af 1300,-
Lars var sidste år på KinneKulle med Peugeot Sport of Sweden hvor prisen var ca. 400kr, så det måtte kunne gøre billigere.
Efter lidt søgen på nettet fandt jeg frem til Svedala MotorKlub som have et åbent arrangement til 400SEK på Sturup raceway. Dem mailede jeg til mandag aften, men da jeg efter 4 dage ikke havde fået svar blev jeg lidt panisk. Løbet var jo allerede om søndagen, så jeg fandt et telefon nr. til dem og ringede.
Yes yes vi var meget velkommen.

Turen
Søndag morgen kl. otte ringede uret, ikke fedt når man først kom i seng ved 3 tiden, nå men bilen skulle pakkes osv.
Den trækakselmanchet jeg satte på ugen før havde vristet sig løs, så den måtte vi lige se på inden vi kørte.
Bilen blev pakket godt og vi nåede ikke langt før den skrabede på med maven første gang. Øøhhh den var vist meget lav, og vi skulle ud til Peter på Nørrebro for at låne nogen hjulbolte.
Efter Peter gik det igennem København for at fange motorvejen i Sydhavnen.
Midt ind i KBH mødte vi en BMW 3xx der lagde op til ræs, men selvom bilen var pakket tog vi da udfordringen op.
HAHA et fjols, da han skiftede til 2gear kunne vi høre den fik tæv da den gav et hvin fra dækkene, men raceren var ligeglad med oppakning. Vi vandt sgu alligevel.

Vi tog af sted i god tid, heldigvis for det. Det var ikke muligt at hæve kontanter på en tankstation med vores visa, så vi måtte finde en bank i Svedala


Ankomst
Da vi ankommer til Sturup Raceway står der nogle gutter og snakker.
Da vi har holdt i porten noget tid kommer en af dem hen til os og spørger om vi skal køre hvilket vi jo skal. Han byder og velkommen og vi finder ud af vi bare kan skifte dæk på pladsen.

Vi begynder at skifte dæk uden enligt at have snakket med nogen.
Da vi er halvvejs færdige kommer der nogen gutter fra need4speed.dk i en 200SX.

Da vi har gjort klar til ræs finder vi ham vi skal betale hos og spørger om vi må sidde to i bilen og om vi må filme. Yes yes vi kan bare filme.

Pludselig får vi af vide, at vi skal kører. Der har ingen breefing været og ingen kontrol af bilerne. Vi har faktisk ikke rigtig snakket med nogen fra klubben ud over ham vi betalte hos.

Heat 1
Jeg kører først og Lars er co-driver med video kamera og stopur.

Løbet bliver startet fra pitten med ca. 5sek mellem hver bil.
Vi har stadig ingen instrukser fået, what so ever, vi bliver bare sat i gang.
De første par omgange tager jeg den meget stille og roligt for lige at lære banen at kende og ikke mindst bilen. Selvom jeg kører i den dagligt vil jeg nok sige at ikke kendte den på grænsen og da slet ikke med slicks dæk.

Der går faktisk ikke mange omgang før jeg kender svingene sådan nogenlunde og jeg begynder at fyre den af.
Og ja jeg får da heller ikke kørt første heat færdig, før jeg har taget en snurre tur for enden af langsiden.
Jeg kommer vist lidt for hurtigt ind i svinget og den skrider ud, men den står ikke til at rede. Da jeg holder på tværs af banen kan jeg se, at de på langsiden står og vifter med det gule flag.
Ahhh ok, gul flag må så betyde at de andre skal tage den med ro.
Jeg får vendt bilen og kører videre som om intet var hent.

Da løbet bliver flaget af sidder jeg med det største smil, og bilen har ikke fået så meget som en ridse. SÅDAN så er jeg racerkører eller ?.

Undervejs finder Lars ud af at han ikke kan styre både stopur og videokamera, så kameraet bliver prioriteret.
De tider vi har fået ligger på lige over 1min pr omgang.

Imellem heat 1 og 2
Bilen bliver parkeret og motorhjelmen åbnet.
Vandet er på ca. 90grader og olien er på 120grader og jeg har endda ekstern olie køler på. Jeg har aldrig set olien bare i nærheden af den temperatur før så bilen får lov til stå i tomgang indtil både olie og vand temp er faldet.

Hjemmefra havde vi sat 2,0 bar i dækkene, men efter en tur på banen er trykket nu steget til 2,4 så vi justere det ned til 1,7 med varme dæk.

Heat 2
Vi har byttet rundt så Lars kører.
Lars har lært banen at kende som co-driver i heat 1 og der går ikke længe før der er varme i dækkene.
Det er tydeligt at mærke, at bilen står meget bedre fast med mindre luft i dækkene.

Som co-driver er det en helt anden oplevelse, det er sjovt at kunne sidde stille og roligt og fortælle den anden hvad han lave af fejl.
Jeg har ingen ide om hvor mange omgange vi kører eller hvor lang tid, men som co-driver føles turen meget længere end når man selv kører.

Da løbet bliver flaget af har jeg det faktisk lidt skidt. Jeg har siddet og filmet igennem en lille søger en stor del af løbet og da det jo ikke ligefrem så stille for er det svært at følge 100% med i hvad der sker.

Imellem heat 2 og 3
Motorhjelmen ryger op og bilen for lov til at stå som efter sidste løb.

Puha jeg sunder mig lidt med en sodavand og en banan.

Under bagenden af bilen lille pyt med benzin, men der er ikke noget at se under bilen så vi skubber den lidt frem for at se om det er den der drypper, men der kommer ikke mere, så det kan ikke være min bil.

Da vi skal til at køre igen beder jeg Lars om at tage turen alene, så vil jeg filme uden fra bilen og lige komme mig helt.
Jeg synes ligesom ikke der er nogen grund til at sætte bilen et eller andet sted fordi jeg ikke er helt på toppen

Heat 3
Lars Kører nogen runder og jeg filmer lidt. Da jeg skal til at tage omgangtider på ham kommer bilen pludselig ikke forbi mig mere. Så da de andre biler har kørt to omgange uden jeg har set Lars tænker jeg da mit. Der er nemlig kun et sving jeg ikke har overblik over derfra hvor jeg står.
Det er ikke noget vildt sving, men det kan jo lige så godt være bilen der er stået af på den ene eller anden måde.
Jeg begynder stille og roligt at gå hen imod pitten hvor svinget ligger, men inden jeg når derhen racer Lars ud af pitten og bilen ser fin ud. Puuuha.

Lars sætter laver stabile tider på 55,xx – 56,xx.

Imellem heat 3 og 4
Lars var kørt i pit fordi der var en skifte arm der var gået løs.
Lars flår jo lidt i tingne.

Jeg står og kigger på bagenden af bilen og pludselig vælter det ud med benzin, men stopper det lige så hurtigt som det begyndte. Så det kan ikke være andet end returløbslangen der står og bøvser lidt

Venstre baghjul er ved at være træt. I yderkanten er dækket så småt ved at give op og nogen steder kan man se trådene, men hvaaaad vi er der jo for at ræse.

Heat 4
Jeg er klar igen og denne gang bliver Lars uden for bilen, for at filme og tage tider

De første par omgange sejler bilen lidt, men det er kun indtil dækkene er varme, så kan jeg godt mærke der er meget mere bid i dem, end i første heat.
Jeg har lidt svært ved at styre mig, jeg kører ofte lidt over grænsen hvilket gør dækkene alt for varme og de bliver små glatte. Dvs svingene nu skal tage lidt langsommere, men det gør det ikke mindre sjovt af den grund.
Bilen kan styres stille og roligt rundt på speederen uden fare for at tage et autoværn.
Som løbet skrider frem bliver jeg mere og mere modig, netop fordi det er så nemt at styre bilen rundt uden fare for at ramme et autoværn, hvilket resultere i at jeg for enden af langsiden i samme sving hvor jeg tog en snurre tur i førte heat, ikke når at bremse helt ned. Og jeg kan godt se det er formålsløst at begynde at dreje, så jeg vælger at tage den lige ud i rabatten.
Igen kan jeg i bakspejlet se de gule flag imens jeg triller rundt på græsset/jorden.
Jeg får orienteret mig og kommer ud på banen igen.

Vi har efterhånden brugt lidt benzin og jeg synes at i det skarpe højre sving der kommer efter en hård nedbremsning, er det som om benzinen er rendt væk fra pumpen, så den tager ikke gassen.

Lars måler mig til 57,xx – 58,xx hvilket er ca. 2sekunder langsommere end ham, men stadig noget bedre end første heat hvor dæktrykket var alt for højt.

Hjemturen
Efter dette løb synes jeg at der er lige lovlig meget olie i motorrummet og det drypper lidt på jorden, desuden er trækaksel manchetten på vej af igen og dækkene er meget slidte, så vi beslutter os for at pakke sammen.
Olien ligger hen over strømfordeleren så vi bliver mere eller mindre enige om at den kommer fra krumtaps udluftningen går ud i det fri.

Da vi stopper på McD for at få noget at spise kan vi godt mærke at det har været em hård dag.

Banen
Banen er ca. 1400m lang og den køres primært i 2 og 3 gear.
Der er umiddelbart kun et sving hvor der er fare for at ramme autoværnet, men selv her skal man dumme sig lidt hvis man skal ramme det.
Autoværnet er nemlig på vej ud af svinget og derfor styre man selv med gassen hvor tæt på men enlig vil.
Resten af banen er man enten lagt fra autoværnet eller også er der græs/grus/jord/sand eller noget i den stil. Det er jo ikke lidt det man ser i farten.
Men jeg var på intet tidspunkt bange for at lave skader på bilen, da banen simpelthen virkede så sikkert.
Så langsiden kan man lige nå i 4gear, så jeg vil skyde på man køre ca. 140-150km/t Og over målstregen når man lige slutningen af 3gear så det er ca. 130-140km/t. Man har hele tiden et godt overblik over hvad der sker i næste sving. Faktisk er der kun et tricky sted hvor der kommer et lille sted hvor det ser ud til at banen drejer og der kommer et lille hop, men her skal man bare huske at køre lige ud. Banen er meget nem af huske efter 3 omgange.

Vi kørte i klassen for gadebiler og folk var flinke til at trække ind når man kom op bag dem. Så der var ikke nogen desideret dyster på banen. Og selv den NX200 der kun var kommet for at drifte var der rigelig plads til.

Tiderne
Der var en saxocup racer der lavede 55,xx tider og en BMW 323 med 170hk der var total strippet havde 55,1 som den beste tid og chaufføren havde da været på bane mere end en gang før.
Så Lars tider på 55,xx og 56,xx synes jeg faktisk det var ret godt gået af både Lars og 205eren.

Bremser
Jeg har sat bremser på fra en 206 (266mm) med standard Peugeot klodser og Høyers rillede skiver.

Der var ingen tendens til at de fadede overhoved og skriverne er ikke blevet skæve. Bilen bremser her to dage efter nøjagtig som den plejer, uden rystelse
Sidst på dagen skulle bremsen dog trædes lidt længere ned, men det tror jeg er fordi bremsevæsken har været varm. Jeg køre nemlig ”kun” med DOT4
Bremserne har helt sikkert været varme. Da vi skiftede tilbage til gade dæk, havde bilen holdt stille i ca.20min og boltene var stadig varme og det samme var fælgene.
Slicksne sad på 15” stålfælge så det er ikke fordi der har været vildt meget ventilation til skiverne.

Efter den tur må nok konkludere at 306gti bremser på en 205er er overkill, med mindre man virkelig kører som et svin ude på gaden.
206 bremser er alt rigelig………

Det var rigtig fed søndag, jeg er glad for 205eren stadig lever og jeg skal helt sikkert på bane igen.


D.30/08/2004

Efter arbejde kørte jeg forbi Peugeot for at købe en den rigtige manchet.
At betale 200,- for en skide manchet (den urog der var forkert kostede ca.80,-) og så fulgte der nogen skod spændebånd med der ikke var til at sætte på. Så jeg måtte bruge strips til at sætte den fast, da jeg ikke lige havde så store spændebånd med.

Efter en lille times arbejde var bilen samlet og klar til at køre ahh


D.29/08/2004

Den uheldige mekaniker

Tja man kan jo ikke være lige heldig hver dag.

Jeg har længe skulle skifte en trækaksel manchet og har haft manchetten på lager i en lille uges tid, men da jeg jeg nægter at betale 120kr + for en top i den rigtige størrelse har jeg endnu ikke fået skiftet den.

Min far ringer så i dag ved 11 tiden og fortæller han har lånt en stjerne/gaffel nøgle i 36 og han vil være hjemme ved 14-15 tiden, kanon.....Han er bare først hjemme kål 1530, men hvad fanden jeg tager ud til han og begynder at skille bilen ad.

Da trækakslen er ude finder jeg ud af, at det er den forkerte manchet jeg har fået.....Når men nu er den ude så gider jeg jo ikke samle den igen uden at have lavet bare et eller andet ved den. Så jeg skære den gamle manchet af og undre mig over hvordan fanden jeg skal få den nye på, hmmmm det lille hul skal over den store dims.....det er sgu da umuligt.
Da jeg har siddet og gloet på trækakslen noget tid kommer min far ud ser hvordan det står til.
Han mener den skal skilles ad, men det mener jeg ikke da jeg ved det sidder et nåleleje et eller andet sted jeg bare ikke har lyst til at skille ad.
Nå men der er jo ikke andet for hvis den nye manchet skal på, så vi går i krig.
Jeg finder ud af det slet ikke er så farligt med de nålelejer, hvis bare man lige holder et vågent øje med dem.
Men manchetten kan stadig ikke komme over lejerne, hmmmm ahhh der sidder en låsering under al fedten, men har vi en tang til den slags NEJ vi har ikke, hmmm ase og mase, der sker ikke en skid. Hmmm min far smutter 2min og kommer igen med alle mulige sakse fra mors skuffe. Negle saksen er jo som skabt til at tage låseringe af med.....(fløjte, fløjte, tilbage i skuffen med den)
Nå men jeg har jo fedt over alt fra den skide trækaksel så jeg kan lige så godt skifte den manchet jeg har fået forkert nu den er skilt af.

Bagefter står jeg med en bil der ikke kan køre og det er søndag, hmm at ringe til GDS i sydhavnen, yes yes vi har nogen universal manchetter, fjong, fjong, jeg kommer lige forbi efter en. At låne fars Volvo 242 stationcar (min bil kan næsten være bag i)
Da når sjællands broen finder jeg ud af, at mine penge og telefon ligger hos de gamle, da jeg jo var i gang med at lave bil. hmmm nå jeg suser forbi GDS nu jeg alligevel er 500m derfra.
Fuuuuuck de har en masse mancheter, bare ikke sådan en jeg skal bruge..........Tilbage til Albertslund for at hente mine penge, telefon osv.(ahh mor har steg i ovnen)

Fuck en lorte dag, nu holder 205eren på klodset op i Albertslund og jeg har lån Volvoen så jeg kan skaffe stumper i morgen...

Æv Æv, lav aldrig bil på en søndag hvor alt er lukket


18/08/2004

Tiden går

Det har været en travl sommer og jeg har ikke rigtigt haft tid til, at sidde ved pcen.
Men det betyder jo ikke, at 205eren har stået stille.

Ca. d.1/6 havde jeg indbrud. Og jeg fik stålet en total lækker 5 kanals Genesis forstærker, nogle 6x9 Pioneer højtalere og lidt værktøj. Men da der "heldigvis" ikke var tegn på indbrud i bilen dækkede forsikringen ikke en skid af det.
Mon folk nogensinde lære, at kende forskel på dit og mit ?

205eren har faktisk kørt uden de store omkostninger og uden at være for tidskrævende. Men lidt er der jo altid.

Mine sæder var temmelig løse i ryggen da den tidligere ejer ikke havde strammet boltene op en gang imellem og derfor er de efterhånden vredet skræve. Det blev klaret med nogen uorg. bolte for et samlet beløb på ca.30,- sådanne reparationer kan jeg sgu lide :)

Jeg synes ikke rigtig motoren går som den burde og jeg har derfor leget lidt med, at fjerne krumtaps udluftningen og koldstartsventilen (SAD) det hjalp, men selvsagt gik den meget dårligt med kold motor da koldstartsventilen fungere som auto-choker. Så nu har jeg købt et stykke slange hvor jeg skal sætte en studs på så kun koldstartsventilen er tilsluttet. Det burde give mindre falsk luft og en bedre motorgang.

Min venstre trækaksel manchet har givet op og skal derfor skiftes inden for kort tid.
Jeg regner med at lave en guide til denne operation samt skift af træk aksel nu jeg alligevel har den ude.


03/05/2004

Tiderne fra DHP

Tiderne fra DHP er kommet online på www.peugeotklubjylland.dk
Det er altså lidt trist at se på. Jeg havde bil nr 207 i klassen 1601-3000.
Jeg kørte 13 løb og har de 11 bedste tider i min klasse. Men det hjælper jo ikke noget når jeg ikke kunne stille op i finalen.
Tiderne kan ses her
Biler til DHP
Kvalifikation
Finalen


02/05/2004

Rep af gearkasse

Søndag morgen hos Wind ser vi på problemet med gearkassen. Heldigvis viser det sig at den har smidt olien fordi højretrækaksel sad lige præcis så langt ude at olien kunne rende af.
Det gik vist lidt for stærkt pga. tidsnød da vi satte den på da svinghjulet blev skiftet.
Alt der skulle til var 2liter ny gearolie og så var jeg kørende igen.
Havde jeg bare vist der bare skulle 2 liter gearolie til lørdag havde jeg været med i finalen


01/05/2004

Danmarks Hurtigste Peugeot

Lørdag morgen. 205eren og et par at drengene var til DHP i Vandel. Vi stod tidlgt op fordi de nye motorvejsregler er lige trådt i kraft og der er reklameret med politi over alt på vejene. Så der tages ingen chancer. Fartgrænsen overholdes 100%.

Det går fint til DHP jeg kører stor set fra alle jeg kørt imod undtagen en Saxo med 160HK. Jeg når at køre et par løb og beslutter mig for at tage kabinen ud for at komme under 15sek. I første løb får jeg en skidt start, men alligevel får en en fin tid. I andet løb misser jeg 3 gear og jeg triller derfor resten af vejen.

Øv som frygtet går bilen i stykker. Da holder i køen til 3 løb efter jeg har taget kabinen ud gør nogen tilskuere mig opmærksom på at der løber væske ned på jorden fra min motor. Ud og se hvad det kan være, men det er ikke til at se helt hvor det kommer fra, men strålen er tyk og det lugter grimt så jeg gætter på en ødelagt gearkasse :(
Jeg får trillet bilen i "pit" men det er ikke rigtig til at se hvor olien kommer fra ud over at det kommer fra gearkassen et eller andet sted. Men der er ikke umiddelbar nogen revner, så vi gætter på en ødelagt pakdåse ved trækakelsen da de jo har været ude og i et par gange i løbet af ugen. Jeg får efterlyst en pakdåse over højtaleranlæget da der ikke er nogen steder med lørdags åben der har sådan en. Men desværre er der heller ingen på pladsen der ligger inde med en pakdåse. Så da jeg bliver råbt op til at starte i finalen må jeg med tårer i øjnene meddele dem at min bil er i stykker og jeg derfor ikke kan komme til start.

Da arrangementet er ved at slutte er Ulrich så flink at køre med ud i byen og leje en autotrailer så vi kan få fragten min bil hjem til Wind hvor vi skal feste og sove.


29/04/2004

Rullefelt

Tændingen skulle stilles, så jeg kørte op til Andrew for at få det gjort på hans rullefelt.
Første måling viste 155hk, hmmm det kunne ikke passe så jeg bad Andrew tjekke temperatur osv.
Jo den var god nok, faktisk røg den op på 157hk da der blev justeret på temp.
Men der skulle jo stilles på tændingen da bilen tændingsbankede en helt del. Efter lidt justeringer ente den på
153hk og 185nm men nu tændingsbankede den ikke det mindste.


28/04/2004

Svinghjul

Ahhh 5 timer på GDS og så havde jeg fået det lettet svinghjul på. og helt nyt ESSO 75W80 gearolie på.


27/04/2004

Trækaksel

Efter flere måneder med rystelser i gearstangen og bilen fik jeg endelig skiftet højre trækaksel.
Damn den køre som en helt ny bil nu. Der er ikke de mindste rystelser at spore. Ren luksus


24/04/2004

Kabine

Jeg brugte lige et par timer på kabinen. Dvs. jeg støvsugede bilen og fik lagt gulvtæppe i igen. Aaahh det er som at køre Mercedes, den larmer noget mindre end før. Der kom røde seler i foran og det sidste af instrumentbordet blev samlet. Der gik hurtigt et par timer med det pjat da alt jo skal ud før tæppet kan lægges i.


14/04/2004

Syn

SÅDAN bilen fløj lige igennem syn uden så meget som en lille anmærkning. Fuck det er lækkert.


13/04/2004

Sidste klargøring inden syn

Jeg brugte lige en times tid på GDS. Den fik en motorvask, nyre pære hvor de var gået. Og mit nye gulvtæppe blev vasket med højtryks renseren.


11/04/2004

Håndbremse / Blinklys

Endelig fik jeg taget mig sammen til at skifte det knækket håndbremsekabel, som med en donkraft tog 30min,
og imens jeg skiftede kabel lavede min far hul til blinklyset i venstre forskærm.
Nu mangler den bare en motorvask så burde den gå igennem syn.


10/04/2004

Vand i bilen

På 205gtidrivers fandt jeg måske svaret på vandproblemet.
Gummi listerne ved de bagerste sideruder skrumper som årene går og derfor slutter de ikke helt tæt.
Ud med ruderne og fylde noget silikone i samlingerne, nu håber jeg så på lidt regn så jeg kan se om det har hjulpet noget.


09/04/2004

Røde seler

Jeg har fået fat i et par røde seler som er lidt beskidte så det skal renses. Men man kan ikke rulle sikkerhedsselerne ud med mindre de vender den rigtige vej og har den rette vinkel, så jeg måtte tage sidebeklædningen af ved bagsæderne for at sætte dem fat på bilen og rulle selerne ud.
Da jeg havde taget sidebeklædningen af fandt jeg ud af at der var lidt vådt på indersiden af pladedelene.
Hmmm det var ikke lige til at se hvor vandet kom ind så jeg måtte spørge på www.205gtidrivers.com


08/04/2004

Bremser

I går aftes begyndte bremse lampen at lyse periodisk.......aaaarrrrrrgggg pis. Jeg gider ikke flere fejl.
Men her til morgen fandt jeg ud af at det var den ledning der normalt sidder på bremserne og advare ved nedslidte bremser der havde flyttet sig. Denne ledning bliver ofte klippet da den ikke giver andet end problemer med lysende lamper, selvom bremserne overhoved ikke er nedslidte.


07/04/2004

Utæt

Det har regnet hele natten og da jeg kom ud til bilen i morges var hele bunden våd, ikke bare bag førersædet som normalt, men også foran forsæderne i begge sider af bilen. Jeg håber det er fordi det har regnet så meget eller at bilen har holdt lidt skævt sådan at det bare er løbet over bagi og frem. Jeg må vist hellere få lukket det hul så jeg kan få gulvtæpper i.


27/03/2004

Oprydning

I dag blev der rydet godt og grundigt op i bilen, bagsæder og seler bag fastgjort, handskerum monteret og pærerne i instrumenter blev skiftet, nu kan jeg sgu alle viserne.


26/03/2004

Håndbremse

Neeeeeeej her til morgen sprang håndbremsekablet i højreside fandme.


25/03/2004

Sikring - 2

Det regner igen og jeg tager el-bagrude og bagrudevisker fra, afmontere radioen selvom den ikke er sat til og sætter en ny sikring i.
Jeg nåede hele vejen hjem og viskerne visker som om intet var hent. Nu håber jeg bare at sikringen ikke springer igen og at det skyldes en af de ting jeg har koblet fra. Det er ikke helt nemt at fejlsøge på noget der kun fejler periodisk og de skulle jo gerne virke til syn. Hmmm de skulle vel enlig  gerne virke altid.


24/03/2004

Klargøring til syn

Tja bilen skal jo synes på tirsdag d.30/3 så jeg var på GDS og måle forurening, som så ud til at være i orden. Lygterne blev justeret, men jeg ved ikke lige hvad Peugeot har tænkt på da de lavede bilen. Lygterne skal godt nok sidde underligt for at de står rigtigt. Stellet i bunden af bilen blev svejst så sædet nu igen kan sidde ordentlig fast :)

Sikringen er sprunget igen og jeg har ingen ide om hvad det skyldes.


23/03/2004

Sikring

Jeg tager alle relæ fra for at finde fejlen til min sikring springer. Da alle relæ er sat i igen, virker viskerne, hmmm underligt


21/03/2004

Sikringer

Herlig søndag. På vej til Stevs i regnvejr springer sikringen til vinduesviskerne jaaahuu. Det er sgu i orden da den sikring åbenbart også har vinduesvisker bag, el-rudehejs, el-bagrude og radio.


09/03/2004

Acceleration / Præstationer

Jeg fik lejlighed for at låne en g-måler i dag, der kan måle bla. 1/4mile (402m) og 0-100km/t.
Den var noget hurtigere en jeg regnede med. Min bedste 0-100km/t tid var 7,27sek men min kammerat fik den ned på 6,9sek


07/03/2004

Kabine

Det meste af instrumentbordet er samlet, resten kan først sættes i når sædet et svejst og gulvtæppet kan komme i


01/03/2004

Fælge

Jeg har købt nogen brugte OZ Supperleggera 15" fælge til bilen.
De ser rigtig godt ud og bilen ligger rigtig godt på vejen nu.
Hvis den var hård før med BilStein undervognen nu, er den MAX hård nu, alt hopper i bilen når der bump i vejen


29/02/2004

Dørstop

Venstre dør har fået ny split i dørstoppet og højre dør har fået ny dørstop og split.
Nu lyder det noget bedre når døren åbnes og lukkes


27/02/2004

Rullefelt.

Bilen var på rullefelt i dag og smed ca.145hk og 180nm med 95oktan.
Pga. den højre kompression tændingsbanker den en del hvis pedalen bliver trådt i bund ved 1000-2000omdr. Derfor blev der ikke stillet på tændingen. I stedet prøver jeg at fylde 98oktan på og få den stillet ind efter det i stedet for.
Se målingen her (nyt vindue åbner)


26/02/2004

Motorophængt.
Vand spild.

Bilen har nogen vibrationer i gearstangen ved mellem gas belastninger og jeg har undersøgt flere steder hvad det kan skyldes. Nogen siger det er det nederste motorophæng, andre siger det er trækakslerne. Da motorophænget var det billigste startede jeg selvfølgelig her.
Rystelserne er reduceret men de er der stadig så jeg må finde nogen nye trækaksler.
Ved et tilfælde opdagede jeg hvor vandet forvandt hen. Lars lå under bilen for at løsne trækakslen og imens ville jeg lige se hvor meget vand der var tilbage. Det var Lars ikke helt tilfreds med fordi han blev sgu våd. Nu var det jo nemt at se hvor vandet kom fra da bilen stod på bukke. Det var "bare" det øverste spændebånd på køleren der trængte til en opstramning.


21/02/2004

Kompressionstest.

Efter motoren blev renoveret har den brugt en del vand. Jeg ikke har kunne finde ud af hvor er forsvundet hen, da olien ikke så ud som om der var vand i. Derfor lavede jeg en kompressionstest bare for at være helt sikker på at toppakningen var tæt, hvilket den gerne skulle være da det er mindre end en måned siden der kom ny top på. Testen viste da også hele 230psi på alle cylindere, hvilket må siges at være flot da en standard 1,9gti  har 185-195psi.